Wyzwania od Dariusza Martynowicza

Akademia Kleksa w Minecraft

Głodni akceptacji – jak ją ugryźć?
Trzy kęsy na start z Minecraft

Zjawisko przemocy i dyskryminacji dotyka często społeczności szkolne. Jak można mu się przeciwstawić? Projektując wspólnie z uczniami w Minecrafcie rzeczywistość wolną od przemocy i dyskryminacji; rzeczywistość, przy okazji której można porozmawiać o takich zjawiskach jak: cyberbullying, przemoc rówieśnicza, dyskryminacja osób z otyłością, doświadczeniem migracji, czy o innej niż heteronormatywna orientacji seksualnej.
Podczas realizacji trzech wyzwań zobaczysz, jak wykorzystać do tego grę Minecraft.

1

Kęs 1. Respektujemy

2

Kęs 2. Projektujemy akceptację

3

Kęs 3. Jeden egzemplarz na cały świat

Kęs 1. Respektujemy

WPROWADZENIE

W filmowej wersji “Akademii Pana Kleksa” uczą się dzieci z różnych stron świata – o różnym kolorze skóry, chłopcy i dziewczynki, dzieci mniejsze i większe, chudsze i grubsze. A w pewnym momencie filmu pada ważne stwierdzenie, które pozwala pokonywać trudności i robić coś dobrego dla ludzi: Żeby zmieniać świat, trzeba wyeliminować słowo “ale” i zastąpić je słowem “więc”.

OPIS WYZWANIA

Zapoznajcie się z przesłaniem akcji www.respektuj.pl i porozmawiajcie w szkole o zjawisku dyskryminacji, wykluczenia. Na stronie znajdziecie mnóstwo materiałów do wykorzystania na lekcje wychowawcze.

Zastanówcie się:
🦋 jak czuje się osoba, która jest odtrącana w klasie?
🦋 co możemy zrobić, żeby jej pomóc? co jej powiedzieć?
🦋 z jakiego powodu ktoś bywa odtrącany i nieakceptowany?

Stwórzcie zdania, w których “ale”, zastąpicie “więc”.

PRZYKŁADY REALIZACJI

Widzę, że Jasiek jest smutny, ale głupio mi do niego podejść na: Widzę, że Jasiek jest smutny, więc podam mu karteczkę z miłym zdaniem.
Widzę, że Krysia ma problemy z otyłością i przez to bywa smutna, ale nie wiem, co zrobić w tej sytuacji na: Widzę, że Krysia ma problemy z otyłością i przez to bywa smutna, więc powiem jej, że lubię ją taką, jaka jest.

Kęs 2. Projektujemy akceptację

WPROWADZENIE

W filmie “motyle materializują przecież ideę”.

OPIS WYZWANIA

Zaprojektujcie świat w Minecrafcie, w którym motyle materializują ideę szacunku, tolerancji, wsparcia, akceptacji.
Zbudujcie przyjazny świat dla osoby (bądź osób), która może być odrzucana, nieakceptowana.

🦋Co się w nim znajdzie? Kto w nim będzie?
🦋Co takiej osobie da moc?
🦋Gdzie znajdzie wsparcie?

PRZYKŁADY REALIZACJI

W minecraftowym świecie stwórzmy przestrzeń bezpieczną i motywującą dla tych, którzy mogą czuć się nieakceptowani lub odtrąceni. Może chcielibyście, aby motyle materializowały ideę wsparcia i akceptacji dla osób z niepełnosprawnością? A może dla kogoś z doświadczeniem migracji? Chyba że stworzycie swój świat dla osób, które mierzą się z otyłością, odrzuceniem ze względu na kolor skóry czy tożsamość seksualną? Może w Waszym świecie znajdą się: psycholog, czy psychiatra, gdzie osoby takie mogą uzyskać wsparcie, a może na szkolnym boisku urządzicie festiwal różnorodności?
Popuśćcie wodzę fantazji – wszystko zależy od Was.

Kęs 3. Jeden egzemplarz na cały świat

WPROWADZENIE

W bibliotece Pana Kleksa znajdują się książki. Każda z nich to jeden egzemplarz na cały świat. Tak jak my, ludzie, jesteśmy takim wyjątkowym egzemplarzem.

OPIS WYZWANIA

Waszym zadaniem jest wyobrazić sobie, że cała klasa to wyjątkowe książki.
Zaprojektujcie w Minecrafcie świat, w którym każdy będzie taką książką – wyjątkową, charakterystyczną.
🦋Co by było na okładce Twojej książki?
🦋A co znalazłoby się na okładce Twojej koleżanki, czy Twojego kolegi?
Popuśćcie wodzę fantazji i poddajcie się wyobraźni! A może umieścicie także w świecie Minecraftowych książek jakiś ważny cytat z książki, którą przeczytaliście ostatnio?
Do dzieła!

PRZYKŁADY REALIZACJI

Może stworzycie zestaw 18 książek, bo tylu jest was w klasie? Zaprojektujcie ich okładki. A może na okładce każdej z książek będzie symbol, który kojarzy się z waszymi przyjaciółmi i jakiś cytat? Czy będziecie książkami w bibliotece? Czy stworzycie może latającą bibliotekę?
Wszystko zależy od Was.

Autor wyzwania

Dariusz Martynowicz – Nauczyciel Roku 2021. Polonista, edukator, trener. Trzykrotnie wpisany na prestiżową listę 100 Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych za szczególny wkład w podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli. Współtwórca Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli Centrum Edukacji i Rozwoju Progresownia i twórca grupy na Facebooku dla nauczycieli i edukatorów PROGRESOWNIA. Fascynat kreatywności i nowoczesnych technologii. Microsoft Innovative Education Expert, Ambasador Wakelet, Nearpod Advanced Educator. Wyróżniony w konkursie im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata”. Działacz na rzecz edukacji pełnej szacunku do drugiego człowieka, empatii i dialogu. Inicjator takich projektów jak #popierwszeszacunek #każdyczłowiekjestważny #gośćINNOŚĆ #respektuj.pl. Człowiek Roku „Gazety Krakowskiej” za ciekawe rozwiązania edukacji zdalnej, za rozsądną i kreatywną przemianę edukacji tablicowej w online’ową.